MESTO

TURIZMUS


Do Bratislavy cestujeme s novým prevádzkovateľom

Od 13. decembra premáva na železničnej trase Bratislava-Komárno nový prevádzkovateľ. Po deväťročnom pôsobení preberá štafetu štátny dopravca ZSSK v spolupráci s rakúskou spoločnosťou ÖBB. Rezort sľubuje podobnú kvalitu služieb a lepšie podmienky ako doteraz.

Prvej cesty s novým prevádzkovateľom sa zúčastnil štátny tajomník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť a Vica Kerekes, ktorá prepožičala svoj hlas k hláseniu informácií vo vlaku. Do vlaku nasadli v spoločnosti primátora mesta a rokovali o otázkach dopravy. Jaroslav Kmeť uviedol, že zmena prevádzkovateľa nebude na úkor kvality poskytovaných služieb a v určitých oblastiach očakávajú zmeny k lepšiemu. Na trase nebudú premávať poschodové vlaky, bude však viac vozňov. Nový prevádzkovateľ poskytne viac priestoru cyklistom. Na určitých úsekoch sľubujú aj zníženie cien, a celkovo nový prevádzkovateľ zabezpečí prepravu osôb o 200 tisíc eur lacnejšie – uviedol v minulosti minister Andrej Doležal.

Napriek tomu, že RegioJet znamenal v oblasti železničnej dopravy významný krok vpred, cestujúci sa často sťažovali na preplnenosť a meškanie vlakov. Okrem vlakov je najväčším problémom kvalita koľajníc. Vlaky na nich nedokážu premávať potrebnou rýchlosťou.

Na trase, ktorá je v prevádzke už dlhých 120 rokov, vybudovali druhý pár koľajníc len na úseku Dunajská Streda-Bratislava, na zvyšku trasy druhý pár dodnes chýba. V najfrekventovanejšom čase sa vlaky môžu stretnúť aj päťkrát, a aj malé pozastavenie vyvoláva v doprave dominový efekt. Nový prevádzkovateľ zaviedol tzv. supergaranciu, v prípade viac ako 60-minútového meškania vráti polovicu cestovného, a ak meškanie presiahne 120 minút, vráti cestovné v plnej výške.

Primátor Béla Keszegh uviedol, že sústavný rozvoj hromadnej dopravy má veľký význam. V Komárne je cestovanie na mestských linkách bezplatné, začiatkom roka zrekonštruujú autobusovú stanicu, a medzi Komáromom a Komárnom bude premávať elektrický autobus. Ako cyklista víta skutočnosť, že bicyklom sa ujde vo vozňoch viac miesta, a dodal, že v najbližších týždňoch vybudujú pred železničnou stanicou uzamykateľné stanoviská pre bicykle. Okrem toho nedávno v meste umiestnili stojany na bicykle, a začiatkom budúceho roka plánujú vybudovať regionálny zdieľací systém bicyklov. Mesto by chcelo zrekonštruovať aj chodníky pred železničnou stanicou.

Pred odchodom vlaku Béla Keszegh dodal, že verí, že kvalita služieb poskytovaných za lepšiu cenu bude vyhovujúca, ale mesto i región žiada ministerstvo, aby ušetrenú sumu investovalo do zlepšenia podmienok. Cesta aj schodisko pred železničnou stanicou v Komárne patria do pôsobnosti slovenských železníc, a bolo by ich potrebné zrekonštruovať. V regióne je kľúčová modernizácia železničných priechodov, vybudovanie závor a inštalovanie svetelnej signalizácie na viacerých miestach.

Po tlačovej konferencii si hostia zakúpili lístky a nastúpili do vlaku. Primátor Béla Keszegh prezradil, že spoločná cesta bola dobrou príležitosťou na rokovanie o ďalších otázkach dopravy, akými sú rekonštrukcia Vážskeho mosta, výstavba odbočky na Ižu a vybudovanie obchvatu.